d' art of thoughts

Fikir dengan akal, tilik pakai hati.

Nasi Lemak Murah

with one comment

“Awak cakap saya tak cantik”

“Memang tak cantik pun. Dahi jendol, dagu leper. Hah tu apa tu? Nasi lemak 50 sen!

Begitulah satu babak dalam filem ‘Cuti-cuti Cinta’, dengan Farid Kamil sebagai pelakonnya menunjuk kepada buah d*** Nora Danish, yang dirujuk sebagai nasi lemak 50 sen!

Apa kata kita?

Pertama kali melihat iklan trailer filem tersebut, aku tak dapat tangkap dialog sebenar, sehinggalah aku menontonnya buat kali kedua.

Lawak bodoh – itu yang pertama sekali terlintas di kepala. It’s a lame joke, with double meaning. And more. it’s not funny!

Dialog itu bagi aku, masih boleh diterima, sekiranya Farid Kamil tidak menunjuk kepada ehem2 Nora Danish. Tapi bila dah tunjuk tu, aku fikir budak kecik pun boleh faham!

Ekploitasi Wanita

Aku mula kenal perkataan eksploitasi wanita bila diminta membuat karangan berkenaan kesan baik dan buruk iklan di sekolah rendah. Dan masa itu, kakak aku yang memberi poin ini, aku tulis jugak walaupun aku belum faham benar apa maksud eksploitasi.

Wanita memang sejak dulu sampai sekarang menjadi marketing tools, baik untuk iklan pakaian, iklan kereta, iklan kelengkapan rumah, hatta iklan minuman dan makanan sekalipun. Pendek kata, semua yang ada badan seorang wanita boleh dijadikan bahan penarik.

Majalah, surat khabar, billboards, iklan TV, semuanya ‘mempromosi kecantikan’ wanita.

Sasarannya? Tidak lain, tentunya perempuan sendiri, lelaki ‘pencinta wanita’, malah kanak-kanak juga!

Pengaruh kepada kanak-kanak

“Nasi lemak 50 sen tu t***k ke Ibu?”

Apa kita rasa kalau tiba-tiba esok anak kita tanya macam ni? Marah?

Kenapa tidak gelak guling-guling? Kan lawak tu. Kalau masa tonton iklan tu kita boleh gelak kenapa tidak kali ni?

Janganlah murah sangat!

Dan bagi perempuan (atau, wanita) pandai-pandailah katakan tidak pada eksploitasi-murah-melampau seperti ini. Itu kan aset kamu!

Gela-gelak juga, tapi biarlah kamu tahu di mana sempadan untuk bergurau. Jangan sekali-kali benarkan lelaki melelong aset kamu semurah itu..

..dan sebaiknya tutuplah dada kamu dengan tudung selayaknya.

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.” (an-Nur: 31)

Sedapnya nasi lemak! 🙂

Advertisements

Written by wann

October 24, 2010 at 9:29 pm

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. Give me the nasi lemak!

    XD

    Hohulolu

    November 8, 2010 at 7:36 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: